Parkeren
Beschikbaarheid van parkeerplaatsen en de kosten voor parkeren bepalen mede of mensen met de auto komen. Het parkeerbeleid is dus van invloed op hoe mensen naar de campus reizen.
Reiskostenregelingen en parkeervergunningen zijn onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. De campusinstellingen willen samen met de verschillende ondernemingsraden onderzoeken of ze (kijkend naar iemands reistijd, afstand of werktijden) regelingen kunnen aanpassen zodat het aantrekkelijker wordt om te kiezen voor de (elektrische) fiets of het OV en men minder geneigd is met de auto te komen.
De campusinstellingen onderzoeken de mogelijkheid om gebruik te gaan maken van elkaars parkeerterreinen, met gelijke tarieven, één toegangssysteem en een parkeerverwijssysteem. Hierdoor worden de bestaande parkeerplaatsen beter benut en is er minder zoekverkeer.
Op verschillende plekken in de stad, vooral bij drukke locaties zoals het station is sprake van parkeeroverlast. Om dit tegen te gaan is het gemeentelijk parkeerbeleid aangepast en zijn bewonersvergunningen verlaagd naar 1 euro per maand voor de eerste auto. In wijken waar sprake is van parkeeroverlast kunnen bewoners een verzoek indienen om betaald parkeren in te voeren. Het betaald parkeren wordt alleen ingevoerd als een meerderheid in de buurt aangeeft graag betaald parkeren te willen én als uit tellingen naar voren komt dat er daadwerkelijk sprake is van parkeerdruk. Meer informatie >