Aan de slag met deelmobiliteit

De gemeente Nijmegen komt met nieuwe plannen om het gebruik van deelmobiliteit te stimuleren. Zo wordt bij nieuwbouw steviger ingezet op meer deelvervoer. Daarnaast komen er vaste en herkenbare stallingsplekken voor deelfietsen en scooters, om de overlast van hinderlijk gestalde tweewielers tegen te gaan.

Om de steeds verder groeiende stad bereikbaar en leefbaar te houden, moeten we anders gaan kijken naar mobiliteit. Deelmobiliteit kan een belangrijke bijdrage leven om het eigen autobezit in de stad te verminderen en meer ruimte te maken voor andere opgaven in de stad. Daarbij is het wel belangrijk dat er een goed en betaalbaar deelvervoeraanbod is. Om dat te realiseren heeft de gemeente Nijmegen de volgende plannen:

  • Meer regie op deelmobiliteit bij nieuwbouw: samen met projectontwikkelaars en aanbieders wil de gemeente betaalbare en beschikbare deelmobiliteit realiseren, zodat mensen minder afhankelijk zijn van een eigen auto of deze zelfs niet meer bezitten.
  • Samenwerking met en vóór Nijmegenaren: ondersteunen en faciliteren van bewoners die een auto of (bak)fiets onderling willen delen. Daarnaast komt er als proef een speciale regeling voor mensen met een laag inkomen. Zij krijgen een halfjaar lang elke maand een tegoed om deelvervoer te gebruiken. Het is de bedoeling om op basis van de ervaringen een structurele voorziening op te zetten voor deze doelgroep.
  • Betrouwbaar netwerk deeltweewielers: Om de overlast van de deeltweewielers tegen te gaan, komt er een systeem waarbij alleen in hubs geparkeerd kan worden. Dit zijn herkenbare aanbodplaatsen van deelvervoer waar netjes geparkeerd kan worden. Ook moet het aanbod van goede kwaliteit en betaalbaar zijn. Hiervoor gaat de gemeente financiële afspraken maken met aanbieders. Tot slot wordt gewerkt aan een regionaal netwerk, zodat deelvervoer ook gebruikt kan worden voor de kortere afstanden van en naar Nijmegen.