Bewonersbijeenkomst Laan van Scheut
Op 9 oktober vond een bijeenkomst plaats met bewoners uit Park Heijendaal over de Laan van Scheut. In 2026 staat deze straat op de planning voor asfaltonderhoud. De gemeente en de HAN gingen daarom in gesprek met bewoners over de verkeerssituatie in de straat en hoe die verbeterd kan worden.
Zo’n 30 bewoners hebben in groepen besproken wat ze positief vonden aan de straat, welke knelpunten er zijn en hoe deze knelpunten kunnen worden opgelost. De bewoners zijn blij met het groene karakter van de straat maar ervaren ook overlast en verkeersonveilige situaties. Veel genoemde punten waren:
- Overlast door laden en lossen op straat, vaak in de ochtend of op drukke momenten waardoor het uitzicht wordt geblokkeerd. Het achteruit rijden door vrachtwagens (gepiep, vaak al heel vroeg in de ochtend) terwijl daar heel veel fietsers tussendoor slalommen. Verbeter suggesties: laden en lossen fysiek onmogelijk maken/stopverbod/venstertijden voor laden en lossen buiten de spits/bevoorrading via terrein HAN.
- Verkeersonveilige situatie door de ligging van de in- en uitrit van de HAN garage, de in- en uitrit van de parkeergarage van het appartementencomplex daar tegenover, in combinatie met de vele fietsers. Verbeter suggesties: in- en/of uitrit van de parkeergarage opheffen en verplaatsen naar de Kapittelweg.
- Op sommige delen is er geen voetpad, waardoor je als voetganger gedwongen bent om op de weg te lopen
- Omdat er zoveel gefietst wordt in de straat, zou men het fijn vinden als de weg wordt ingericht als fietsstraat.
- Tot slot (niet direct op de Laan van Scheut) gaven veel mensen aan de fietsoversteek met de Groenewoudseweg (ter hoogte van verlengde Groenestraat) niet veilig te vinden.
Vervolg
De verkeersontwerpers van de gemeente gaan samen met de HAN kijken hoe de situatie op de Laan van Scheut kan worden verbeterd. De suggesties die hiervoor zijn gedaan door de bewoners worden getoetst op haalbaarheid (verkeerskundig, technisch en financieel). Daarnaast worden er binnenkort tellingen uitgevoerd in de straat, zodat er een betrouwbaar beeld is van het aantal auto’s, vrachtwagens en fietsers in de straat. Eind dit jaar/begin volgend jaar is er een vervolgbijeenkomst waarbij de eerste ideeën voor de aanpak van de straat worden gepresenteerd.