Opleiding Fysiotherapie HAN wint Nederlandse Onderwijspremie
Met een nieuw onderwijsconcept (PACE) dat uitgaat van flexibel onderwijs, meer eigen regie, samenwerken en samen leren heeft de opleiding Fysiotherapie de Nederlandse Onderwijspremie gewonnen. De nieuwe aanpak sluit beter aan bij de eisen die aan toekomstige zorgprofessionals worden gesteld. En omdat er geen vaste roosters zijn reizen studenten en docenten ook minder en op andere tijden naar de campus.
De meeste opleidingen werken met vaste leerjaren en vaste roosters. De essentie van het nieuwe onderwijssysteem van de opleiding fysiotherapie van de HAN is dat studenten van verschillende leerjaren intensief samenwerken en hun eigen leerroute vormgeven. Daarnaast zijn ze actief betrokken bij de vormgeving van het onderwijs. Hierdoor ontstaat een hechte en betrokken (leer)gemeenschap. Ook wordt veel gebruik gemaakt van een digitale leeromgeving, ontwikkeld door oud-studenten en docenten. Dit draagt niet alleen bij aan het gebruik van technologie in onderwijs maar zorgt ook voor flexibiliteit en keuzevrijheid. En een bijkomend voordeel daarvan: omdat er geen vaste roosters zijn, komen studenten minder vaak (gemiddeld 3,5 dag) naar Nijmegen en reizen ze vooral buiten de spits.