Plan voor meer straten met 30 km/uur

De gemeente Nijmegen wil een rijsnelheid van 30 km/uur op zo’n 84 Nijmeegse wegen. Dit zorgt voor minder gewonden in het verkeer en de leefbaarheid in de stad verbetert. De Nijmeegse gemeenteraad moet hier nog een besluit over nemen.

Het aantal verkeersgewonden in Nijmegen is de afgelopen 4 jaar verdubbeld: van 62 naar 128. De snelheid van het verkeer heeft grote invloed op het aantal ongevallen en op de ernst van de verwondingen. Het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur leidt tot minder ongevallen en zorgt ook voor minder verkeerslawaai en een afname van het aantal korte autoritten. Door minder verkeerslawaai en een afname van het aantal korte autoritten. Omdat een 30 km weg smaller mag zijn dan een 50 km weg ontstaat bovendien meer ruimte voor fietsers en voetgangers én voor bomen en groen om hittestress en wateroverlast tegen te gaan.

Proces

  1. Als de gemeenteraad instemt met de plannen wordt een uitvoeringsplan gemaakt.
  2. Deze moet worden goedgekeurd door het college.
  3. Vervolgens is er een verkeersbesluit nodig, waar inwoners hun mening over mogen geven.

Naar verwachting is het verkeersbesluit eind 2025 klaar. Bij het maken van de visie zijn verschillende Nijmeegse partijen betrokken zoals een bewonerscollectief met vertegenwoordigers uit verschillende wijkraden, de hulpdiensten, de fietsersbond en de provincie als opdrachtgever van het openbaar vervoer. Het is de bedoeling dat de verlaging van de snelheid in één keer wordt ingevoerd in de straten waar het om gaat. Dit geeft de meeste duidelijkheid aan inwoners en weggebruikers. Op deze straten komen 30 km/uur borden en verdwijnt de markering op het midden van de weg. Naar verwachting kan de nieuwe snelheid halverwege 2026 ingevoerd worden.

Om welke straten gaat het?

Op de kaart in de bijlage is te zien om welke straten het gaat. De 75 stadsstraten die naar 30 km/uur gaan zijn donkerblauw gekleurd en krijgen de wegcategorie van GOW30 (gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur). In de directe omgeving van de campus Heijendaal gaat het om de Heyendaalseweg, de Kapittelweg, de Philips van Leydenlaan, de Erasmuslaan en de Houtlaan. De 9 straten in de kleur groen worden woonstraten. Een woonstraat is een straat waar de woonfunctie centraal staat en die niet bedoeld is voor doorgaand verkeer. Deze straten krijgen klinkers en waar nodig drempels.

Bijlage: