Mobiliteitsonderzoek Heijendaal
Studenten en vooral medewerkers vinden duurzaamheid belangrijk en vinden dat hun instelling meer moet doen om duurzaam vervoer te stimuleren. Dat is een van de uitkomsten van een brede mobiliteitsenquête die afgelopen voorjaar is gehouden onder medewerkers en studenten van de Radboud Universiteit, de HAN, het Radboudumc en het ROC (alleen medewerkers locatie Heyendaalseweg).
Bijna 8200 medewerkers en studenten hebben meegedaan aan het onderzoek, waarbij gevraagd werd naar reisgedrag, mogelijke alternatieven en het gebruik van arbeidsvoorwaardelijke regelingen rondom mobiliteit. De uitkomsten van het onderzoek zijn voor de instellingen belangrijke input voor hun mobiliteitsbeleid.
Op dit moment hebben de verschillende instellingen nog verschillend beleid op het gebied van parkeren en reiskostenregelingen en ook de fysieke voorzieningen (parkeerplekken en fietsenstallingen) verschillen. Hierdoor zie je bij de instellingen verschillende uitkomsten. Hoewel er verschillen zijn per instellingen zijn er ook conclusies en aanbevelingen voor de campus als geheel.
- Er wordt al heel veel gefietst (50 % van de ritten naar de campus gebeurt al per fiets) en ook het OV wordt goed gebruikt, vooral door studenten. 15 procent van de ritten gebeurt nog met de auto. Dat is weliswaar een relatief klein percentage, maar met bijna 70.000 medewerkers en studenten gaat het toch om meer dan 10.000 auto’s. En daar zitten de patiënten en bezoekers van het Radboudumc niet bij.
- De instellingen op de campus hebben als ambitie om de hoeveelheid auto’s te verkleinen. Uit het onderzoek komt naar voren dat er op afstanden van 7,5 tot 15 kilometer nog veel winst te behalen is. Van deze groep komt ongeveer een kwart met de auto. Hier is de e-bike in veel gevallen een goed alternatief. Het is dan wel belangrijk dat er voldoende stallingsplekken zijn, waar fietsen ook veilig kunnen worden gestald.
- Voor wat betreft het parkeren zijn de beschikbaarheid, maar vooral ook hogere parkeerkosten een reden om anders te gaan reizen. Zo’n 16% geeft aan te parkeren in de omgeving van de campus. Hogere parkeertarieven op de campus zijn dus effectief om het autogebruik terug te dringen. Daarbij is het wel een voorwaarde dat in de omgeving betaald parkeren wordt ingevoerd.
- Voor het OV tenslotte geldt dat vooral de drukte en het gebrek aan zitplaatsen een punt van kritiek is en dat dat mensen weerhoudt om het OV te pakken. Zowel medewerkers als studenten geven aan liever buiten de spits te rijden als dat zou kunnen. Meer spreiding van thuiswerkdagen en spreiding van roostertijden zou hier een bijdrage aan kunnen leveren.